Mini-biografi: Var søn af skibsreder Knud Lauritzen samt sønnesøn af Ditlev Lauritzen, der begyndte som skibsreder allerede som 24-årig. Ole Lauritzen fik efter skoletiden en uddannelse på School of Navigation i Southampton i 1953 og tog i 1956 en højere handelseksamen på Niels Brock. Stiftede samme år et rederi, sammensatte for- samt efternavn og kaldte det Olau Line, for ikke at blande det sammen med familiefirmaet. Rederiet beskæftigede sig i starten med chartring af fragt- samt tankskibe, men i 1973 åbnede Lauritzen en færgerute mellem Storbritannien og Holland, etablerede tillige busforbindelse mellem København-London og indkøbte til transport af passagererne, amerikanske Greyhoundbusser. Lauritzen fik tilnavnet "den røde skibsreder", fordi besætningerne fik medbestemmelse og lov til at styre det meste af driften samt del i eventuelt overskud. Lauritzen blev ved faderens død, hovedperson i en årelang strid om indflydelse i rederiet J. Lauritzen, sad i rederiets bestyrelse 1997-2003 og udgav i 2014 erindringsbogen Kuppet, om udviklingen i rederiet. Lauritzen holdt foredrag og debatterede gerne ivrigt i bl.a. Radio og TV, var EF-modstander samt fortaler for medarbejderdemokrati, sad i bestyrelsen for Socialpolitisk Forening og Græsrodsfonden, var medlem af bestyrelserne i Kogtved Søfartsskole samt Aalborg Industries. Var ophavsmand til bebyggelsen Sjølundsparken i Hellebæk. |