Kendtes Gravsted
Forside Biografier
Nyheder Portrætnyt
Denne dag Links
Rouletten Om siden

Søgning
Søg på navn:
Flere søgemuligheder

Persongrupper
Alle personer
Arkitekter & tegnere
Billedkunstnere
Efterlyste personer
Erhvervsfolk
Filmfolk
Forfattere
Journalister & Radio/TV
Kirkens folk
Kongehuse
Militær- og søens folk
Musikere & komponister
Politikere
Sangere
Scenefolk
Skolefolk
Skuespillere
Sports- og idrætsfolk
Videnskabsfolk
Øvrige personer

© www.gravsted.dk 2003, 2024

Dansk billedhugger

Født søndag den 4. juni 1905 i Ringsted
Død fredag den 19. september 1986 i Frederikssund

Mini-biografi: Kom i stenhuggerlære i Roskilde 1920-24 og arbejdede som svend for Svend Rathsack på Søfartsmonumentet ved Langelinie 1925-26, før han kom på Kunstakademiet 1927-33. Studierejser til Grækenland 1932, 1966, Italien flere gange 1932-69, Frankrig 1935, 1948, Spanien 1935 - endvidere Island, Færøerne, Norge og Sverige. Søndergaard var i sine tidlige naturalistiske figurer og portrætter inspireret af Kai Nielsens frodige skulpturer, som det fornemmes i Pige, der sætter sit hår (1931) og Siddende pige (1933). Fandt senere sit eget mere enkle, naturlige formsprog. Granit var det foretrukne materiale, skønt flere af hans officielle værker blev udført i bronze. Det gælder eksempelvis gruppen Mand og pige (1934), hvor de to figurer kækt vandrer ud i fremtiden, mens de kærligt ser på hinanden. I bevægelsesmotivet og påklædningen er gruppen tidstypisk for 1930'ernes opfattelse af ungdommen. Mere robust forenklet står Sportspige (1939) og Knud Rasmussen monumentet (1963). I disse figurer er der en fornem ro og beherskelse, som også er til stede i Mindesmærke for de faldne på Bispebjerg Kirkegård (1947) og i Den sårede frihedskæmper i Kolding (1950), alle i granit. Portrætterne viser samme klarhed og fasthed i formen, ikke anonymiserende, men benyttet som middel til at fremhæve de individuelle personligheders karakter.