Mini-biografi: Blev efter skoletiden kadet i søværnet, var i 1698 på togt til Lissabon med fregatten Hvide Falk, gik året efter i fremmed tjeneste, blev 1770 underløjtnant, 1703 premierløjtnant, 1709 kaptajnløjtnant, 1710 kaptajn, 1713 kommandørkaptajn, 1735 schoutbynacht, en hollandsk betegnelse for kontreadmiral, blev 1736 viceadmiral og forlod søværnet i 1746 med pension. Rasmus Krag gjorde i 1704 tjeneste på orlogsskibet Prins Carl, der var med i en eskadre, som førte Frederik IV til Norge, sejlede fra 1708 på den engelske kanalflåde, blev ved hjemkomsten 1710 chef for forskellige orlogsskibe og førte, ved slaget på Køge Bugt samme år, orlogsskibet Nældebladet. Deltog 1715 i slaget ved Jasmund, men begyndte i 1720 at arbejde ved skibskonstruktionen, istandsætte og klargjorde tagne priser i Marstrand og konstruerede siden, på bedste vis en del orlogsskibe. Stod fra 1727, trods sin manglende kunnen, i et par år for skibsbyggeriet på Holmen, skibene var dog i så ringe stand at en kommission med bl.a. den kendte fabriksmester Knud Benstrup, blev nedsat for at bedømme Krags forhold. Kommissionen kom frem til at overdrage tilsynet med skibsbyggeriet til Benstrup starten af 1729. Krag hævnede sig i 1734, som medlem af en undersøgelseskommission, der fældede den dygtige Benstrup som fabriksmester. |