Mini-biografi: Udlært som sølvsmed i faderen Georg Jensens Sølvsmedie 1931-36, gik på Bizzie Høyers tegneskole 1938-41, Kunstakademiets billedhuggerskole hos Utzon-Frank 1941-45 og sluttelig hos Ossip Zadkine i Paris 1947-48. Dertil kom studierejser til Rom 1958-59 og 1972-73, samt til Italien og Grækenland 1964-65. Fra 1976 var Søren Georg Jensen bosat i Pietrasanta. Arbejdede først naturalistisk, men opholdet i Paris blev et vendepunkt. I 1948 blev hans skulpturer mere konstruktive og viste på Liniens udstilling i 1949, nogle stærkt forenklede, kubistisk inspirerede figurer sammen med nogle helt konkrete værker. Udførte iil Kunstnernes Efterårsudstilling 1953, en stor skulptur, hvor kubiske former af lamineret træ skyder sig ind i hinanden. Mange af skulpturerne fra denne tid kan opdeles i to grupper: De liggende og de opretstående med en lille ståflade, ofte tvedelte i formen. På trods af det efterhånden helt konstruktive formsprog, kan de to typer opfattes som henholdsvis kvindelige og mandlige. Videreførte fra 1949, sine skulpturelle idéer i en række smykker og eksperimenterede 1957-58 med skulpturer af glas. Fik flere monumentale opgaver, der gav ham mulighed for at udfolde sig i det store format: Vandkunsten på Gråbrødretorv, skulpturen på Toldboden og de store skulpturer ved Udenrigsministeriet. |