Mini-biografi: Var datter af komponisten Henrik Rung og operasanger Pauline Rung, arvede musikaliteten og fik en omfattende musikalsk uddannelse, blev undervist i guitar, klaver, orgel, violin og i sang. Blev videreuddannet i Milano og Firenze. Deltog tidligt i faderens korsammenslutning, Cæciliaforeningens koncerter og debuterede som 19årig på Det kongelige Teater, som Agathe i Jægerbruden. Sophie Keller fik siden adskillige sopranroller, bl.a. som Donna Elvira i Mozarts opera Don Juan, Leonora i Verdis Troubadouren, udførte tillige flere lyriske Wagner-roller: Elisabeth, Elsa og Sieglinde samt Senta i Den flyvende Hollænder, sang titelpartiet i P.E. Lange-Müllers Tove. Sang i Bachs Matthæuspassion under Niels W. Gade, i Brahms' Ein deutsches Requiem under Otto Malling og i Mozarts Idomeneo under broderen Frederik Rung. Fik tilegnet Niels W. Gades Kirkearie og Peter Heises Dyvekes Sange, der havde fået tekst af Holger Drachmann. Sophie Keller var en dygtig sangpædagog og underviste bl.a. Elisabeth Dons, Ingeborg Steffensen og Fanny Gætje, grundlagde sammen med sidstnævnte i 1888: Kjøbenhavns Sang- og Musikkonservatorium for Damer. Blev 1894 udnævnt til kgl. kammersangerinde, forlod året efter Det kongelige Teater og startede Privat kvindelig Koncertforening, der med kor og orkester opnåede at få 130 medlemmer. Var mor til organist P. Rung-Keller. |