Mini-biografi: Var søn af en smedemester, mistede som 6-årig højre arm ved en færdselsulykke, men trænede sig op til at klare sig med venstre. Kom på Teknisk Skole blev 1887 optaget på Kunstakademiet i København og fik undervisning på model- og dekorationsskolen. Arbejdede hos P. Ipsens Enke i 1890'erne, eksperimenterede siden med keramik og indrettede sammen med en elevkammerat, den senere sølvsmed Georg Jensen, et primitivt værksted med en ovn, hvor de fremstillede små krukker. Viste deres værker på verdensudstillingen i Paris 1900 hvor de vakte berettiget opmærksomhed. 1901 blev Christian Joachim knyttet til fajancefabrikken Aluminia, skabte i kappestrid med maleren Harald Slott-Møller, noget broget, stærkt dekoreret stengods, kunstfajance, hvis succes kan sidestilles med underglasurmaleriets på Den kgl. Porcelainsfabrik. Joachim blev kunstnerisk leder 1911 og var et år tillige kunstnerisk direktør for Den kgl. Porcelainsfabrik. Var med til at udvikle de brogede, hånddekorerede fajancer i skønvirkestil med ornamenter af bl.a. planter og dyr, skabte 1914 Tranquebarstellet med den grågrønne glasur og de blå blomstermotiver, der stadig produceres. Tegnede for Den kgl. Porcelainsfabrik, bl.a. et hospitalsservice af jernporcelæn. Joachim modtog flere hædersbevisninger som Hielmstierne-Rosencrone, Raben-Levetzau, Hirschsprung, fik Grand prix i Paris 1925 og var Honorary Member of Royal Designers for Industry. |