Mini-biografi: Var søn af maleren Frederik Vermehren og fik tegneundervisning hos ham, derefter på teknisk skole og Kunstakademiet 1881-91. Gustav Vermehren fulgte i sin fars spor, men forsøgte ikke at forny folkelivsmaleriet, fra tiden mellem de to slesvigske krige. Vermehrens stil blev det udvandede, borgerlige, anekdotisk-sentimentale genremaleri i Carl Blochs ånd. De nostalgiske træk var fremherskende, når han malede huse på landet, bondestuer og køkkener. Hornsherred, Amager og egnen omkring Hvalsø var blandt hans foretrukne egne. Kontrasten til specielt L.A. Ring er her markant. Da Ejnar Nielsen og de fynske bondemalere kom frem, blev kontrasten endnu mere slående og han måtte forsvare sin konservatisme med heftige modangreb. Den tekniske kunnen, Vermehren havde erhvervet fra sin far, var dog stadig grund nok til, at hans og Sophus Vermehrens forberedelsesskole fra 1892, fik god søgning. Af Gustav Vermehrens billeder kan nævnes Landemærket (1889), En kræsen rad (1893), Bedstemor begynder at komme sig (1908), Bondegård (1910) og Skovvej (1910). Var far til fængselspræst Ruth Vermehren. |